CHIA léčivé jídlo starých indiánů

* Vysoká energetická hodnota
* Bohatství vitamínů
* Minerály
* Omega-3
* Vláknina

Semínka chia obsahují proteiny, esenciální aminokyseliny, vlákninu, vápník a další základní minerály a také esenciální mastné kyseliny (EMK) – což jsou kyseliny, které si tělo samo nevyrobí.

Jsou prospěšné pro lidi se sklonem k nadváze a cukrovce, i těm, kteří mají tendenci k vysokému krevnímu tlaku a k srdečním chorobám.

Píše se, že DHA v oleji omega-3 je základní stavební mastnou kyselinou šedé kůry mozkové.

 Jako antioxidant brání mozkové buňky před volnými radikály.

DHA stimuluje imunitní systém a pomáhá uchovat mozek zdravý a maximálně fungující.

 Uvádí se, že DHA chrání mozek před Alzheimerovou chorobou. Na základě podstatných důkazů se odhaduje, že hladina oleje omega-6  (je hojně zastoupený prakticky ve všem co jíme -maso, zpracované potraviny, sladkosti,…) v tělesných tkáních většiny západních lidí dvacetkrát převyšuje úroveň omega-3. Přičemž optimální poměr omega-6 a omega-3 je zhruba tři ku jedné ! Nikoli dvacet ku jedné

Proto dostatečný přísun omega-3 vede k výraznému zlepšení  tělesných funkcí.

Mezi choroby, jejichž stav se po dodání omega-3 do stravy výrazně zlepšuje patří např. vysoký cholesterol, prevence mrtvice a srdečního infarktu, angína pectoris, vysoký krevní tlak, revmatická artritida, roztroušená skleróza, lupénka, ekzémy,rakovina( prevence i léčba).

Nevyváženému poměru omega-6 a omega-9 se dnes přisuzuje i narůstající počet depresí.

 Vzhledem k tomu, že ještě poměrně nedávno (v polovině minulého století ) byl poměr omega-6 a omega-3 jedna ku jedné, zdá se, že by výrazně pomohla redukce omega-6 a zvýšený příjem omega-3

Semínka chia obsahují neskutečné kvantum vápníku !

Dále se pyšní obsahem extrémně důležitého stopového prvku – bóru.

 Bór je pro dobré zdraví nepostradatelný ! Bór dokáže mj. účinně zabraňovat artritidě a pravděpodobně i ulevovat jejím důsledkům.

Chia jsou vynikající potravinou  pro ženy po menopauze .

Vybráno z knihy Magie semínek chia – autor J. F. Scheer


Z knihy  MAGIE  SEMÍNEK  CHIA, LÉČIVÉ  JÍDLO  STARÝCH  INDIÁNU od Jamese F. Scheera
 jsem vybrala jen pár vět : 
   Semínka chia obsahují proteiny, esenc. amynokyseliny, vápník a další důležité minerály a také esenc. mastné kyseliny ( EMK). Obsahují vysoké množství EMK a příznivý poměr olejů omega- 3 a omega- 6.
Chia semínka mohou být prospěšná lidem se sklonem k nadváze a cukrovce a lidem, kteří mají tendenci k vysokému krevnímu tlaku a k srdečním chorobám.

Semínka chia mohou poskytnout pevné zdraví lidem každého věku.

Doktor Ricardo Uauy, Ph.D.z Uneverzity v Chile uvádí: Pro vývoj plodu a novorozence jsou esenciální mastné kyseliny ( mezi nimiž hraje omega- 3 zásadní roli) druhou nejdůležitější strukturální složkou v těle , a to hned za proteiny. DHA tvoří nejzásadnější složku mozku. Dále píše, že DHA v oleji omega- 3 je základní stavební mastnou kyselinou šedé kůry mozkové a brání mozkové buňky před volnými radikály.
DHA stimuluje imunitní systém a pomáhá uchovat mozek zdravý a maximálně fungující.

Mezi chorobami, jejichž stav se po dodání olejů omega-3 zlepšil , jsou např. vysoký cholesterol, prevence mrtvice a srdečního infarktu, angíny pecroris, vysoký krevní tlak a revmatická artritida, roztroušená skleróza, lupénka, ekzémy a rakovina v prevenci i v léčbě.

 Doktorka Clarke  zmiňuje další problém s nevyváženým poměrem kyselin omega -3  a omega-6
– zvyšující se počet depresí. Vědci říkají, že některé osoby mohou snáze upadat do deprese kvůli nevyváženému poměru nenas. tuků a olejů.

Chia semínka ve vodě nabudou až 7 x  a žaludku dodávají pocit nasycení.

Zjistilo se, že olej z chia obsahuje nesmírně vysoké množství polynenasycené mastné kyseliny linolenové ( omega -3) – až 60,8 procent. ( Náš lněný olej 58 %).
Tato informace je pro vaše zdraví zásadní.
 Chia obsahují 2 x  více protejnu než jiná zrna a 3 – 10 x více oleje ( omega -3)

Jsou bohatá na mukopolysacharidy, základní složky pojivové tkáně, včetně chrupavky a cévních stěn.

Chia obsahují  neskutečné množství vápníku –  5 x více než mléko.

Bór –  chia se také pyšní obsahem extrémně důležitého stopového minerálu bóru.
Studie ukazují, že v půdě je bóru zásadní nedostatek a na některých místech zmizel úplně.
bór je pro lidské zdraví nepostradatelný. Bór je klíčový pro hormonální rovnováhu, u lidí, kterým byla podávána denní doporučená dávka bóru jsou výrazně menší ztráty vápníku a hořčíku.
Bór dokáže účinně zabraňovat artritidě a ulevovat jejím důsledkům.
Jedinci s nedostatkem bóru vykazují určité struktury mozkových vln, které signalizují jejich sníženou pozornost, jedná se stejný typ změn, které vidíte u ospalých nebo méně pozorných jedinců.
V knize je ještě mnoho důležitých informací, dalo by se psát ještě dlouho, ale pro nás je důležité vědět, že zařadit chia do jídelníčku se vyplatí a může to pro nás být změna naprosto zásadní.
Oblíbila jsem si kuchařku plnou zajímavých receptů s chia semínky, posílám odkaz:
https://www.kucharkaprodceru.cz/chia-seminka/
Já mám ráda, když mám věci jednoduché – mít na lince pořád namočená chia a přidat je všude kam se dá. Jen je nedávám do trouby, kde bych je vystavila vysoké teplotě.
        Krásný čas přeje Jana D.

Štítky , .Záložka pro permanentní odkaz.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..